Smart veckomeny

Hur får man matpengarna att räcka lite längre? Hur kan man handla lite smartare och kanske lägga lite extra på helgmaten istället för att lyxa till det?
Varannan vecka har vi matkassen inspiration från ica. Det är inte deras billigaste alternativ men den innehåller en varierad kost, en hel del ekologiskt, ett vegetariskt recept samt att matlagningen är från grunden. Me like.  Det är ju alltid lite spännande att få. Men det bästa är ju såklart att slippa handla, slippa tänka och slippa komma på något nytt att laga var eviga dag. Så kan man köra sina vanliga gamla tråkiga recept varannan vecka bara.

Men ibland vill man ju ändå planera inköp efter vad man tänkt laga. Det är mitt bästa tips på att inte låta matkontot springa iväg allt för mycket. Planering och listor. Vem älskar inte listor? Om man dessutom har någon tråd genom recepten så att man kan använda samma ingrediens flera gånger en vecka så sparar man även på detta. Exempelvis att man gör två rätter med köttfärs. Tacos en dag och köttbullar en annan? Då kan man köpa ett storpack som man portionerar upp. Det som blir över kan man frysa in till en annan vecka. Man kan också köpa frysta grönsaker. Enligt livsmedelsverket är  frysta grönsaker precis lika nyttiga med tanke på näringsinnehåll. Men du slipper kasta mosiga grönsaker som ligger bortglömda längst ner i kylen en vecka för länge. För trots hur bra du än planerar så blir det ibland ändringar i planeringen. Barnen vill leka med en kompis, mannen vill på AW eller så är man grymt sugen på en hämtpizza nån kväll efter en hård lång dag. Broccoli eller sugersnaps brukar vi ha i frysen. Samt en hel del frysta örter. Persilja, basilika, hackad chili, gräslök och dill är suveränt att ha hemma och det piffar till vilken rätt som helst.
Kyckling är något vi också brukar frysa in. Jag köper alltid färsk kyckling. Kvalitén är så himla mycket bättre och där med också smaken. Även fast man fryser in den. Halva vikten försvinner inte i pannan och dunstar bort och man får rejäla fina filéer. Ett paket innehåller oftast ca 900 g fördelat på ca 5-6 filéer. Jag brukar vanligtvis frysa in dem två och två eller tre och tre. Då räcker det gott till en pastasås eller en kycklingwok.

Här är nästa veckas matplanering, Jag tänker kyckling i både wok och currygryta, nötfärs i kebaben och biffarna samt potatis i soppa och till biffarna. Purjon har jag i både wok och soppa. cream frische till kebaben och i soppan. För att få så lite svinn som möjligt. Ännu bättre är om man gör 2-veckorsmenyer! Då kan man få ännu mer variation på proteinet.

Hemgjord kebab i pitabröd med sallad och vitlökssås.
blanda nötfärs, kebabkrydda, salt, peppar och ett ägg ordentligt. Stek små bollar/järpar i smör. skär sallad. Blanda vitlök, lätt cream frische och salt och peppar till sås. Servera i pitabröd. Klart!

Nudelwok med kyckling och bambuskott
Koka äggnudlar, stek strimlad kyckling, purjo, bambuskott, champinjoner. Häll på woksås ostron. Tillsätt nudlarna och häll över några msk hoisinsås. Krydda med soja och peppar. 

Potatis & purjolöksoppa
Koka 6 skivade potatisar, 1 gul lök och en purjolök tills det faller isär. ca 25 minuter. Mixa med stavmixer och rör ned 2 dl cream frische. klart!

Kyckling med ris och currysås
Stek strimlad kyckling i smör., krydda med salt och santa maria curry ca 1 msk. pudra på 1 msk mjöl och häll på 2-3 dl grädde. servera till ris. koka upp. klart!

Nötfärsbiffar med klyftpotatis och grönpepparsås
Gör biffar, timjan i är gott, klyftpotatis i ugn kryddat med franska örter och gräddsås med grönpeppar i lag. ca 10 st samt lite lag.

 

 

 

Kim

mamma till tre som bloggar om barnmode, vardagsliv, inredning, barnsaker och allt där emellan. Tipsar om DIY, pyssel och barnrumsinspo. Du kan också följa mig på instagram under @kimjarestad

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *