Sweet as candy

Candyking

 

Just nu är jag inne i ett riktigt dåligt flyt. Jag äter bra och nyttig mat. Men, ett stort men. Jag kan inte minnas den dagen jag inte åt något godis senast. Jag har alltså smaskat i mig något varje dag så länge som jag kan minnas. Värst är ju eftermiddagarna och kvällarna. Å jag som skulle sluta med detta och äta nyttigt och börja röra på mig mer. Fy.
Jag vet ju att när jag väl bestämt mig på riktigt så är det ju bara att sluta. Men jag tror inte att jag är mentalt beredd på detta, haha. Så istället för att få ångest och dåligt samvete för att jag inte kan låta bli just nu så ska jag bara njuta. Njuta av att kunna äta vad jag vill ett litet tag till. Flytta fram nytto-starten en vecka. Jag vet att jag kan göra det. Men ibland känns det som att det är lite mycket som motarbetar en. Mörkret, snön, kylan, sömnlösheten, långa arbetsdagar och trotsiga barn. Att mitt i detta arbeta bort ett sockerberoende som heter duga känns inte riktigt optimalt!

Det bästa tipset som jag har, som har funkat för mig tidigare är att föra någon slags dagbok på vad man stoppar i sig. Det är inte så jäkla kul att se efteråt vad det faktiskt är man stoppat i kroppen. Nyttiga frukostar och salladsluncher som avslutas med en halv påse ostbågar och 200 gram mjölkchoklad. Haha.
För att hålla riktig koll laddar jag ner en app som jag kört med flera gånger ”Lifesum”. Där kan man ställa in vad man vill uppnå för mål, hålla koll på kaloriintag, träning, motion och vikt. Man kan söka i matbanken efter kalorimängd, se vad olika träningspass förbränner och vad olika födoämnen egentligen innehåller. Visste ni att ett äpple och en piggelin innehåller ungefär lika mycket kalorier? Att äggulan innehåller 98 kalorier och vitan endast 4? Eller hur stor del av det dagliga rekommenderade intaget en snickers är? Hur ”onyttig” en ceasarsallad är jämfört med en räk- eller tonfisksallad? Det är så mycket man får upp ögonen över när man börjar hålla lite mer koll. Socker är såklart den stora boven. Men även feta produkter. Både pommes och avokado är feta produkter men en avokado innehåller så mycket bra ämnen som kroppen kan göra nytta av gentemot en sönderfriterad potatis. Den innehåller inte särskilt många nyttigheter. Det är bara jäkligt gott och flötigt. Den där appen är superbra. Men jag är inte redo för den än. Så snart jag laddat ner den så är man igång.
Kalorier är mängden energi som du sedan måste förbränna för att hålla din vikt. Får man i sig för mycket kalorier så bildas fett och övervikt. Reserver. För man i sig för lite så blir man trött, slö och humöret hänger inte med. Lagom är bäst. Om man dessutom tränar eller rör på sig lite så förbränner man mer. Så om jag ska fortsätta äta godis i den här takten så vore det bra om jag får koll på mitt intag och min förbränning 😉

Kim

mamma till tre som bloggar om barnmode, vardagsliv, inredning, barnsaker och allt där emellan. Tipsar om DIY, pyssel och barnrumsinspo. Du kan också följa mig på instagram under @kimjarestad

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *